Ceci n’est pas un casino

Ceci n’est pas un casino

Wie denkt aan de Knokke en kunst, denkt automatisch aan René Magritte. De Belgische kunstschilder behoort samen met Salvador Dali en Juan Miro tot de belangrijkste vertegenwoordigers van het surrealisme en was tevens een graag gezien gast in de mondaine badstad.

La vie de Magritte

Magritte werd in 1898 geboren in Lessines en  studeerde van 1916 tot 1918 aan de kunstacademie van Brussel. Oorspronkelijk ging zijn voorkeur naar het abstractere werk maar na zijn studies sloeg hij al gauw de weg van het surrealisme in. Zijn geboortestad zou doorheen zijn hele carrière zijn grote liefde blijven. Hij startte er een heuse beweging met gelijkgezinde kunstenaars, was er redacteur van zijn eigen tijdschrift en deed er tal van solotentoonstellingen. Eventjes verbleef hij in Parijs, waar hij zijn bekendste werk schilderde. “La trahison des images” zou altijd berucht blijven om haar ondertitel: “Ceci n’est pas une pipe.” Na die korte tussenstop keerde hij echter terug naar zijn  persoonlijke thuishaven, Brussel.

Zijn tweede grote liefde vond hij aan de Belgische kust: Knokke-Heist. Al van jongsaf reisde hij, net als vele andere jonge kunstschilders, meermaals per week per trein naar de kustgemeente. Hij liet er samen met zijn vrienden zijn creatieve brein de vrije loop. Doorheen zijn leven deed hij er alles wat hem lief was. Hij fotografeerde, filmde, speelde theater en schilderde er naar hartenlust. Dat speels creatieve maar toch serieuze vond hij ook terug in het casino en zo werd Knokke zijn persoonlijke speeltuin.

Het Betoverde Rijk

In de jaren ’50 was het Gustave Nellens die het directeurschap van Casino Knokke mocht opnemen. Gustave was een groot kunstkenner en kocht enorm veel schilderijen van grote meesters en van toen nog “onbekende” schilders. Zijn liefde voor de kunst zette hem ertoe aan om een groot panoramisch frescowerk in zijn casino te laten plaatsen. Daarvoor riep hij de hulp in van zijn vriend René.

In 1952-1953 schilderde Magritte zo zijn bekende panoramische muurschildering “Het Betoverde Rijk”. Het is een uitzondering in zijn oeuvre want hij schilderde eigenlijk amper fresco’s, laat staan van die omvang. Het werk, dat ook wel “het Betoverd Domein wordt genoemd, is een reeks van 8 panelen die hij op vraag van Nellens liet uitvergroten tot een muurschildering van maar liefst 70 meter lang en 7 meter hoog. Hij vertelt de verhalen zoals hij ze ziet en ervaart. Wat hij afbeeldt is een combinatie van de kinderlijke fascinatie voor alles rondom hem, gecombineerd met volwassen boodschappen. Hij daagt de bezoekers van de – inmiddels tot Magrittezaal omgedoopte – ruimte uit om telkens opnieuw op zoek te gaan naar nieuwe elementen, en nieuwe verhalen.

De Magrittezaal

Mede dankzij de prachtige fresco groeide René Magritte uit tot de beroemde kunstenaar die hij nu nog steeds is. Ook voor Grand Casino Knokke is het werk nog steeds haar grootste troef. “Het Betoverde Rijk” werd ook alle eer aangedaan door de zaal – terecht – te vernoemen naar haar creator.

De Magrittezaal doet nu voornamelijk dienst als locatie voor exposities, luxueuze banketten, huwelijksfeesten en productvoorstellingen. De 510m² bevindt zich als het ware in het middelpunt van het kunstwerk wat het een unieke setting maakt voor iedere festiviteit.

In 2020 wordt het casino 90 jaar. Naast het vieren van de rijke geschiedenis van Grand Casino Knokke vieren we ook het leven en de impact van één van haar grootste sterren: René Magritte.

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ja, ik wil op de hoogte blijven van de laatste acties & promoties!

Mis geen enkele kans om mooie prijzen te winnen!

Door me in te schrijven, bevestig ik 21 jaar te zijn en accepteer ik Privacy Policy. Je kan je altijd uitschrijven.